Na rynku pracy chętnych nigdy nie brakuje, niestety w materii tej dominuje zjawisko dominacji popytu nad podażą. Rodacy, cudzoziemcy, eksperci i ekspertki potrzebują pracy, jeżeli potrzebujesz pracownika, nie zwlekaj. Zwłoka nie jest sprzymierzeńcem efektywności, a pamiętaj, że chodzi o efektywność Twojej firmy!
Zastanów się, czego potrzebujesz w pracowniku i jaka osoba dobrze pasowałaby do kultury Twojej firmy. Pozwoli Ci to zaoszczędzić czas później podczas rozmów z kandydatami, którzy po prostu nie są i nie będą kompatybilni.
Stwórz szczegółowy opis pracy, który obrazuje obowiązki na danym stanowisku oraz wszelkie umiejętności i doświadczenie wymagane od kandydata. Pomoże Ci to lepiej wybrać kandydatów. Rozważ również zatrudnienie cudzoziemca, nie ograniczaj się wyłącznie do znanego sobie otoczenia.
Nie selekcjonuj kandydatów w oparciu o pochodzenie. Możliwe, że wierzysz, że z rodakiem komunikacja będzie stabilniejsza, jednak to nie zawsze prawda. Zatrudnienie cudzoziemca, który ma znacznie większe doświadczenie i kwalifikacje, może być znacznie lepszą decyzją, a już na pewno lepszą, niż dobór na podstawie pochodzenia.
Stwórz narzędzie, które efektywnie pozwoli Ci ocenić każdą osobę podczas wywiadu kwalifikacyjnego. Pozwoli Ci to również określić ich cechy osobowości (np. uczciwość). Zadawaj te pytania podczas rozmów kwalifikacyjnych, abyś mógł zorientować się, jak kandydaci zachowają się w rzeczywistych sytuacjach w pracy.