Budowa lub remont drogi nie zawsze oznaczają jej całkowite zamknięcie dla osób postronnych. Równolegle wciąż może funkcjonować ruch drogowy. Sprawia to, że prowadzenie robót wymaga zastosowania odpowiednich zasad bezpieczeństwa. Kluczowe staje się tutaj zastosowanie takich środków ostrożności, jak zapory, barierki i słupki odgradzające.
Jedną z metod odgradzania danego miejsca od osób postronnych jest postawienie barierek drogowych U11a i U12a. Łączą one w sobie stabilną, metalową konstrukcję z odpornością na trudne warunki pogodowe. Zabezpieczają przepływ rowerzystów oraz pieszych, wyłączając z ruchu określone obszary. Z kolei słupki drogowe blokują wjazd lub parkowanie pojazdów w miejscach niedozwolonych. Natomiast zapora drogowa służy ogrodzeniu placu robót przed osobami postronnymi, a także zabezpiecza wykopy na chodnikach oraz w miejscu przebiegu pasa drogowego.
Solidnie wykonana zapora powinna być wzmocniona stalowym profilami, co znacznie zwiększa jej wytrzymałość. Dobrą widoczność zapewnia wklejenie specjalnej folii odblaskowej. Wysokiej jakości produkt umożliwia montaż dodatkowych środków sygnalizacyjnych w razie potrzeby (świateł, lamp). Zapory drogowe powinny być wykonane z materiałów trwałych, odpornych na deszcz, wiatr, śnieg i zmienne warunki atmosferyczne. Dodatkowym atutem jest lekkość konstrukcji, która umożliwia łatwe jej przenoszenie w inne miejsce. Poza miejscem robót drogowych zapory można stosować w trakcie imprez masowych w celu zapanowania nad intensywnym ruchem uczestników. Przyda się też wszędzie tam, gdzie dane miejsce wymaga odgrodzenia od pieszych, rowerzystów lub pojazdów.