Jesteś tutaj
Home > Moto & Tech > Rodzaje uniwersalnych przekładni

Rodzaje uniwersalnych przekładni

Ciężko wyobrazić sobie maszyny, czy urządzenia, które nie wykorzystują różnego typu przekładni. Są to bowiem mechanizmy, których zadaniem jest przeniesienie ruchu z jednego elementu na drugi. Dodatkowo zmianie ulegają też najczęściej inne parametry takie jak prędkość, moment obrotowy, czy moment siły. Jakie ich rodzaje można spotkać i gdzie znajdują zastosowanie?

Typy przekładni

Ze względu na zjawiska fizyczne, jakie zachodzą w tym mechanizmie, wyróżnia się przekładnie:

  • mechaniczne – ich konstrukcja pozwala na przenoszenie energii na pewną odległość, a także zmianę kierunek ruchu, jak również jego rodzaju, na przykład z liniowego na obrotowy,
  • hydrauliczne – pozwalają na przeniesienie energii mechanicznej z początku układu na koniec, ale za pomocą cieczy. Zaletą takiego rozwiązania jest możliwość dużego obciążenia tego elementu, bez obawy, że będzie miało to negatywny wpływ na cały układ napędowy, którego jest częścią,
  • elektryczne – moc mechaniczna jest zamieniana na moc elektryczną, a następnie dostarczana do silnika. Można ją spotkać przede wszystkim w lokomotywach,
  • pneumatyczne – wykorzystują sprężony gaz, na przykład powietrze i zamieniają jego energię na mechaniczną.

Część układu napędowego

Przekładnie mechaniczne w połączeniu z silnikiem elektrycznym tworzą tak zwane motoreduktory, czyli maszyny napędowe. Ich zaletą jest możliwość zmniejszenia całego napędzanego przez nie urządzenia. W maszynach przemysłowych bardzo często używa się motoreduktora ślimakowego. Jego atutem jest wysoki moment obrotowy, niewielkie rozmiary, czy mała emisja hałasu.

Dodaj komentarz

18 − dwanaście =

Top