Klimatyzacja samochodowa to najpopularniejszy sposób na schłodzenie pojazdu w upalny dzień. Jest to również jedna z najważniejszych funkcji bezpieczeństwa, które można znaleźć w nowoczesnych samochodach. Klimatyzator samochodowy składa się z trzech głównych części:
Pompuje ona czynnik chłodniczy do parownika, gdzie odparowuje on do gazu. Gaz absorbuje ciepło z otaczającego powietrza i przechodzi przez zawór rozprężny. W ten sposób usuwana jest część jego ciśnienia i umożliwia skraplanie się z powrotem do cieczy. Proces ten trwa do momentu, gdy cały czynnik do klimatyzacji skropli się do postaci cieczy, w którym to momencie jest on gotowy do ponownego przepompowania przez sprężarkę w celu rozpoczęcia kolejnego cyklu.
Skraplacz wykorzystuje powietrze zewnętrzne do schłodzenia gorącego czynnika chłodniczego, który przechodzi przez niego w drodze powrotnej do parownika. Podczas tego procesu oddaje on również część ciepła do otoczenia, co pomaga zapobiegać przegrzewaniu się silnika pojazdu podczas pracy na wysokich obrotach w gorące dni.
Parownik składa się z cewek, które znajdują się wewnątrz deski rozdzielczej pojazdu (lub czasami pod maską). Płyn chłodniczy przechodzi przez te wężownice w ramach swojego cyklu w układzie chłodzenia pojazdu.
Ważne jest, abyś sprawdził układ klimatyzacji swojego samochodu przynajmniej dwa razy w roku lub po każdych 6 miesiącach użytkowania. W ten sposób wychwycisz wszelkie problemy, zanim staną się zbyt poważne!